vineri, 9 mai 2014

Daţi reset la învăţământ! Şi apoi shutdown!

Tot auzim în prezentul nostru iluzoriu de o serie de păreri pro testării PISA. Testare care pretinde că aduce măsura reală a stării educaţiei unei naţii, indiferent de cultura sa, de valori (care or mai avea) şi în final de istoria sa.

Am citit despre sistemul chinezesc de învăţământ. Un sistem totalitar, ce polarizează total către obligativitate, către normă industrială ca scop imediat şi crud al procesului educativ. Atmosfera din şcolile chinezeşti este, aşa cum am citit, precum cea din blamata şcoală Ştefan Gheorghiu destinată doar spălării cretine de creiere.

Acolo matematica este adusă la rang de limbă universală, aşa cum de altfel se întâmplă, însă nu cu un succes similar, şi în sisteme aşa zise performante de educaţie formală precum cele din UK, SUA, Germania sau Franţa. Nu neagă nimeni că universalităţii personalităţii unui individ îi poate dăuna folosirea matematicii ca limbaj, dar să faci din ea limbă universală asta nu trebuie înfulecat cu aşa mare poftă precum o fac câte unii.

Am învăţat şi eu matematică. Algebra, trigonometria, calculul diferenţial sau logaritmii (am mâncat Rogai pe pâine) mi-au stârnit interesul, ele determinând o palpabilitate sesizabilă concret pe caietul de notiţe. Dintre colegii mei, poate 20-25% au folosit mai departe matematica după absolvire. Toţi, dar absolut toţi profii mei de mate, justificau învăţarea matematicii ca un ultim strigăt al talentului lor pedagogic drept o metodă de “antrenare a minţii”.

Bineînţeles că ai noştri copii, aşa cum ar fi trebuit să ni se întâmple şi nouă, trebuie să înveţe să scrie şi să citească în mod matematic, să aibă noţiunea aritmeticii de bază, să simtă proporţiile şi să poată folosi probabilităţile în interes propriu. Dar sunt doar ocupaţii de nişe exclusive care folosesc noţiunile avansate de matematică cu care ieşi din şcoală.

Astfel, judecând după cele expuse mai sus şi după specificaţiile PISA corelate cu rezultatele testărilor, nu pot afirma că pot corela rezultatul de la un test PISA cu bunăstarea unei patrii. Trebuie notat că pe primele locuri ţările asiatice (cu excepţia Coreei de Sud, ţară de meditatori profesionişti care îşi văd interesul în mod economic) nu sunt de fapt ţări: China rurală nu e reprezentată, ci doar regiunea Shanghai-ului care afişează de multă vreme boomul specific economiei chinezeşti; celelalte “ţări” asiatice sunt de fapt mega-metropole precum Hong Kong şi Singapore. Bunăstarea Chinei, deşi are rezultate excepţionale la testările PISA, nu se poate compara în termeni reali şi pertinenţi cu nivelurile de trai din Germania, Franţa, Italia sau Spania care sunt în plutonul secund al clasamentului.

Dacă vrem ca şcolile noastre să scuipe specialiştii care pot salva ţărişoara mult încercată, trebuie să acţionăm în a specializa administratori, guru în ale vânzărilor, avocaţi, contabili. De ce? Pentru că în domeniile astea se învârt banii adevăraţi. România are nevoie de tineri prezentabili şi care pot scoate ceva pe gură, care să fie sensibili la cultură şi la lumea care îi înconjoară, specializaţi în sănătate, divertisment, finanţe, legislaţie şi ştiinţe sociale.

Ştiţi unde ajung specialiştii în matematică chinezi, indieni sau români? În Silicon Valley. Şi ascultă de cei care ştiu să administreze, să numere şi să vorbească despre bani. Care nu fac integrale pentru a supravieţui, ci au bani să îi pună pe alţii să le rezolve.

Sintagma “ce a fost bine pentru mine e bun şi pentru copiii mei” în materie de învăţătură este depăşită. Total!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Aici îţi poţi manifesta opinia prin comentariul tău. Păstrează limita bunului simţ şi nu te avânta în critici în afara subiectului. Am tendinţe necontrolate de a şterge comentariile neadecvate.

Adaugă